Ľudská reč je dar, ktorý sa má svoj základ ešte pred narodením.
Prvé slová sa objavujú vo veku 12-18 mesiacov.
Dvojslovné spojenia sa objavujú medzi 18-24 mesiacom, kedy dieťa používa približne 50-70 slov a rozumie asi 100 slov.
Rozvité vety sa objavujú medzi 24-30 mesiacom a postupne sa začína zdokonaľovať gramatika.
Súvetia začína dieťa používať v 30-36 mesiaci, rozumie aj zložitejším inštrukciám, používa predložky aj spojky.
Najdôležitejšia je priama komunikácia s dieťaťom.
Najlepšou metódou nápravy všetkých rečových problémov je rozhovor.
Dôležité je hovoriť s dieťaťom v akomkoľvek veku a to čo najviac.
Gestá - používanie rúk, tváre, tela.
Vyladenie sa na rečovú úroveň dieťaťa - prispôsobme úroveň reči, na ktorej je dieťa. Ak dieťa ešte nehovorí, hovorme v jednoslovných vetách, používajme gestá.
Tvárou v tvár - sadneme si k dieťaťu, skloňme sa na jeho úroveň, aby videlo ako sa pohybujú ústa a mohlo ich napodobniť.
Čakanie - doprajme dieťaťu čas na vyjadrenie toho, čo che, nedajme všetko hneď.
Nasledovanie záujmu dieťaťa - robíme to, čo chce dieťa, zapojíme sa do jeho hry, vyjadríme slovami jeho záujem.
Opakovanie - dieťa sa dokáže zapojiť do opakovanej činnosti, vie predpokladať nasledujúci krok, aktívnejšie sa zapojí do hry a rôznych činností.
Modelovanie - poskytujme dieťaťu príklady správnych foriem, hovorme v oznamovacích vetách. Dieťa sa učí počúvaním vzorov.
Rozširovanie alebo predlžovanie - rozširujte vety, ktoré dieťa povie, pridajte ďalšie slová.
Komentovanie - opisujte, hovorte, čo sa deje okolo Vás.
Pomenúvanie - slovné označovanie činností a ľudí. Používajte krátke, jednoduché vetz, sústreďte sa na konkrétne témy a predmety.
Čítanie - často deťom čítajte.
Premosťovanie - spájanie toho čo dieťa pozná s tým, čo ešte nepozná napr. vysvetlenie nových slov.
Interpretácia - hovorte nahlas, čo by dieťa chcelo povedať, keby vedelo hovoriť.
Napovedanie - opíšte slovo: povedzte načo sa používa, - naznačte gestom, pohybom, - povedzte prvú slabiku, dajte na výber.
Spievanie - od narodenia dieťaťu spievajte.
Opakovanie - deti nechávajme opakovať inštrukcie a príkazy. Nikdy do opakovania nenútime.
Pochválenie - ak sa dieťaťu hláska správne podarí.
Spievanie - od narodenia dieťaťu spievajte.
Opakovanie - deti nechávajme opakovať inštrukcie a príkazy. Nikdy do opakovania nenútime.
Pochválenie - ak sa dieťaťu hláska správne podarí.